تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

خواص میوه پاپایا چیست؟| تضمین سلامتی شما با این میوه استوایی

این مقاله به بررسی مزایای پاپایا برای سلامتی و کاربردهای این میوه، ارزش غذایی آن در رژیم غذایی می‌پردازد.

خواص میوه پاپایا چیست؟| تضمین سلامتی شما با این میوه استوایی

رویداد۲۴| سیما صابری: پاپایا حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیم است. برخی از مزایای سلامتی مصرف پاپایا شامل کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیشتر است. پاپایا یا پاپاو، یک میوه نرم و گوشتی از گیاه Carica papaya است.

پاپایا بومی مکزیک است. با این حال، به‌طور طبیعی در کارائیب و فلوریدا نیز رشد می‌کند.  طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، هند در سال ۲۰۱۳ بیش از ۵ میلیون تن پاپایا تولید کرد. می‌توان این میوه خوشمزه را به سالادها، اسموتی‌ها و دیگر غذاها اضافه کرد.

مزایای میوه پاپایا 

مواد مغذی موجود در پاپایا طیفی از مزایای سلامتی را به همراه دارد. این مواد به محافظت در برابر بیماری‌ها کمک می کند.

بینایی و سلامت چشم 

برخی از ترکیبات آلی موجود در پاپایا از التهاب و استرس و بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن، مانند دژنراسیون ماکولا، جلوگیری می‌کند. یکی از این ترکیبات پاپایا به نام لیکوپن می‌تواند از سلول‌های رنگدانه شبکیه که برای بینایی سالم ضروری است، در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت کند. پاپایا همچنین حاوی کاروتن است، ترکیبی که به پاپایا رنگ نارنجی خاص آن را می‌دهد. کاروتن با بهبود بینایی و پیشگیری از شب‌کوری ارتباط دارد.

آسم 

مصرف مقدار زیاد میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد و می‌تواند از بدتر شدن این بیماری جلوگیری کند. این امر به دلیل وجود ترکیبات مغذی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین D در میوه‌ها و سبزیجات است که به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف بیشتر کاروتن‌ها، لیکوپن و زآگزانتین با کاهش خطر ابتلا به آسم در بزرگسالان مرتبط است. پاپایا حاوی هر سه ترکیب آلی مذکور است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داد که عصاره برگ پاپایا اثرات ضد التهابی در مجاری تنفسی موش‌ها دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثر عصاره برگ پاپایا در انسان‌ها لازم است.

خواص میوه پاپایا چیست؟| تضمین سلامتی شما با این میوه استوایی

سرطان 

بسیاری از ترکیبات موجود در پاپایا مانند لیکوپن، زآگزانتین و لوتئین اثرات ضد سرطانی دارند. یک بررسی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که لیکوپن خواص ضد سرطانی دارد، به‌ویژه در برابر سرطان پروستات. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نیز تصریح کرد که زآگزانتین می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلول‌های سرطان معده داشته باشد.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که لوتئین به طور انتخابی رشد سلول‌های سرطان سینه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، داشتن رژیمی غنی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به‌طور کلی، گیاهانی که رنگدانه بیشتری دارند، ازجمله سبز تیره، زرد، قرمز و نارنجی بیشترین مواد مغذی را دارند.

سلامت استخوان‌ها 

پاپایا منبع ویتامین K است. کمبود ویتامین K در بدن با خطر بیشتر شکستگی استخوان مرتبط است. مصرف کافی ویتامین K برای سلامتی مفید است. این ویتامین جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش می‌دهد. بنابراین کلسیم بیشتری در بدن وجود دارد تا استخوان‌ها را تقویت و بازسازی کند.

دیابت 

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم‌های غذایی پر از فیبر مصرف می‌کنند، سطح گلوکز خون کمتری دارند. همچنین، کسانی که دیابت نوع ۲ دارند و رژیم‌های غذایی پر فیبر را دنبال می‌کنند، سطح قند خون، چربی‌ها و انسولین بهتری دارند. یک عدد پاپایای کوچک تقریباً ۳ گرم فیبر دارد و تنها ۱۷ گرم کربوهیدرات.

گوارش 

پاپایا سرشار از فیبر و آب است که به جلوگیری از یبوست کمک کرده و باعث تسهیل حرکات روده و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

بیماری قلبی 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پاپایا، مانند لیکوپن، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. همچنین، پاپایا حاوی فیبر است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. پاپایا همچنین سرشار از پتاسیم است که برای افرادی که فشار خون بالا دارند، مفید است. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم، مهم‌ترین پیشنهاد غذایی است که فرد می‌تواند برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی انجام دهد.

سلامت مو 

پاپایا برای مو نیز مفید است، زیرا حاوی ویتامین A است که یک ماده مغذی ضروری برای تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) است و موها را مرطوب نگه می‌دارد. ویتامین A همچنین برای رشد تمام بافت‌های بدن، از جمله پوست و مو، ضروری است.  همچنین مصرف کافی ویتامین C، که پاپایا می‌تواند تأمین کند، برای ساخت و نگهداری کلاژن لازم است. کلاژن ساختار پوست را حفظ می‌کند.

ارزش غذایی میوه پاپایا

پاپایا منبع غنی از ویتامین C است. یک عدد پاپایای کوچک حدود ۹۵.۶ میلی‌گرم ویتامین C دارد،که نیاز روزانه توصیه‌شده برای مردان بالغ (۹۰ میلی‌گرم) و زنان بالغ (۷۵ میلی‌گرم) را تأمین یا حتی بیشتر از آن را فراهم می‌کند.

یک پاپایای متوسط تقریباً شامل موارد زیر است: 

- ۱۲۰ کالری 

- ۳۰ گرم کربوهیدرات — شامل ۵ گرم فیبر و ۱۸ گرم شکر 

- ۲ گرم پروتئین 

پاپایا همچنین منبع مناسبی از موارد زیر است: 

- فولات 

- ویتامین A 

- منیزیم 

- مس 

- اسید پانتوتنیک 

- فیبر 

پاپایا همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B، آلفا و بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین، ویتامین E، کلسیم، پتاسیم، ویتامین K و لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که بیشتر با گوجه‌فرنگی شناخته می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان